

Om de opbrengsten te verhogen
zijn directie, IB en het team van de Touwbaan in schooljaar 2013-2014 zich gaan
scholen in “Opbrengstgericht Werken in 4D”.
Dit was een driejarig
traject waarbij wij begeleid werden door de CED-groep. De CED-groep traint
professionals en adviseert beslissers in onderwijs.
Deze aanpak is gebaseerd
op 4 pijlers: DATA, DUIDEN, DOELEN, DOEN.
Data
We verzamelen systematisch gegevens over de leeropbrengsten vanuit de Cito
toetsen. Dit gebeurt halverwege het jaar (jan/febr.) en aan het eind (juni).

Duiden
We analyseren deze data.
Wat betekenen ze? Hoe gaan we ermee aan de slag? Wat hebben de kinderen nodig?
Vanuit DATA en
DUIDEN maken we onze groepsoverzichten waarin de onderwijsbehoeften van de kinderen
worden beschreven.
Doelen
Op basis van de analyse bepalen we welk onderwijs we gaan aanbieden, we stellen
doelen en verbinden er acties aan. Daaruit ontwikkelen we passende
onderwijsarrangementen, onze 3 niveaus, waarin álle leerlingen tot hun recht
komen.
Aan de groepsoverzichten
wordt het groepsplan gekoppeld waar deze 3 niveaus in beschreven worden, wat en
hoe gaan we lesgeven.
Doen
We gaan DOEN, lesgeven op
3 niveaus.
* Eerst een
gezamenlijke instructie waarbij ook het doel van de les duidelijk wordt gemaakt
aan de kinderen.
* Wie al kan
mag zelf verder gaan met de verwerking van de les. Andere kinderen doen nog
even met de juf/meester mee. Daarna gaan zij ook zelf aan de slag.
* Kinderen die
iets meer tijd/instructie nodig hebben worden aan de hand meegenomen en krijgen
instructie op maat waarna zij ook aan de slag kunnen. Er kan voor hen
differentiatie aangebracht worden in hoeveelheid of tijd.