Plusclub
Er zijn echter ook leerlingen die 1x in de week onder
schooltijd deelnemen aan de Plusclub. Deze leerlingen worden geselecteerd op
basis van het DHHprotocol, externe gegevens en/of gegevens uit het LOVS.
Momenteel nemen er leerlingen vanuit groep 4 t/m 8 deel aan de Plusclub.
De Plusclub richt zich vooral op het ontwikkelen van
executieve vaardigheden. De leerlingen krijgen les in vier segmenten :
onderzoeken leren, leren leren , filosoferen en mindsettraining. Deze
bijeenkomsten worden geleid door een gespecialiseerde leerkracht.
Het onderzoekend leren wordt gedaan op basis van het
TASCmodel van Wallace. De leerlingen leren onderzoeksvragen op te stellen,
onderzoeksmethodes aan te boren, te reflecteren op de uitkomsten en de
uitkomsten uiteindelijk te presenteren.
Het leren leren vergt het aanleren van leerstrategieën. Dit
doen we door middel van het aanleren van een vreemde taal, dit kan Frans,
Spaans, Chinees of gebarentaal zijn. Elke periode kan het aanbod hierin variëren.
Via het filosoferen proberen we de leerlingen out of the box
te denken, te leren beargumenteren en andermans meningen te respecteren.
In de mindsettraining wordt aandacht gegeven aan de
denkprocessen die bij het leren vrij komen. Hoe dat deze denkprocessen van
invloed zijn op het wel of niet succesvol zijn tijdens het leren. En hoe jezelf
hier invloed op uit kunt oefenen. Hierbij komt ook een stukje breinologie aan
te pas.
